Tempur-patja sopii erinomaisesti myös veneeseen

Venereissulla kunnon yöunet ovat osa onnistunutta matkaa, silti moni nukkuu veneessä jo parhaat päivänsä nähneellä patjalla. Kulunut nukkuma-alusta on epämukava, häiritsee unta ja voi aiheuttaa selkäkipuja.

Vanhoja patjoja ei kannata kierrättää veneeseen. Selkäkivut voivat johtua useasta eri syystä, mutta kulunut patja on yksi selkäkipujen aiheuttaja. Joskus veneeseen valittu patja on liian ohut ja näin liian kova vartalolle. Kovaan patjaan lantio ja olkapää eivät pääse painumaan riittävästi, jolloin patjan ja kehon väliin jäävä tukematon tila aiheuttaa kehossa unta häiritseviä jännityksiä.

Kova patja aiheuttaa vartaloon myös liikaa pintapainetta, jolloin pintaverenkierto heikkenee. Tästä usein johtuu öinen levoton liikehdintä ja kääntyily, joka heikentää unen laatua. Tempur-materiaalista valmistetut patjat vähentävät kehoon kohdistuvaa painetta, mikä vähentää unta katkovaa levotonta liikehdintää ja ennaltaehkäisee sekä lievittää monia selkä-, ja niskakipuja.

TEMPUR- patjat on helppo leikata sopivankokoiseksi käyttämällä vanhoja patjoja mallina, leikkaukseen tarvitaan vain terävä veitsi, mittanauha ja tussi. Materiaalin leikkaaminen sujuu helposti – valmista tulee parilla nätillä viillolla. Kustomoinnissa patjat kannattaa leikata hieman isommiksi paremman istuvuuden saavuttamiseksi. Tärkeää on myös pohjalevyn rei’itys tuuletuksen vuoksi.

Patjat voi jättää kylmässä hallissa säilytettävään veneeseen, koska materiaali on alun perin suunniteltu ääriolosuhteisiin avaruuteen, kestää se myös pakkasta. Katso video tästä > https://www.youtube.com/watch?v=vdZ8xvoWJEA

Hanki laadukas TEMPUR-patja veneeseen lähimmästä Tempur Sleep Centeristä tai jälleenmyyjältä.

Tämä purjealus pitää kotisatamaa Kallavedellä. Runkopatjan päälle on sijoitettu muotoon leikattu 7 cm paksu Tempur-sijauspatja, joka on toimiva ratkaisu silloin, kun alla oleva patja on hyväkuntoinen. Päällä oleva Tempur viimeistelee vartalolle oikean tuen ja vähentää kehoon kohdistuvaa painetta, jolloin nukkuminen on rauhallisempaa.

 

Tämän HallbergRassy 312 purjealuksen kotisatama löytyy puolestaan Airistolta. Perusmiehistö koostuu kahdesta terveydenhuoltoalan ammattilaisesta, joten nukkumisergonomia on otettu huomioon veneillessäkin ja kaikilla nukkumapaikoilla on Tempur-patjat. Keulan patjojen erikoispäällinen on kosteutta läpäisemätön mutta hengittävä. Salongin patjaosat on verhoiltu selkänojien kanssa yhteensopiviksi. Muotoon leikkaus ja päällisen ompelu on tehty 80×200 cm standardimittaisista patjoista, joita saa Tempur jälleenmyyjiltä noin 2 viikon toimitusajalla.

Avaruusteknologiaa makuukajuuttaan

Jorma Rajamäki

Baltic 35 toimii perheen kelluvana kesäasuntona. Vuoden –86 mallia oleva pursi lasketaan yleensä vappuna veteen ja koska asumme sisä-Suomessa, tulee jo keväisin vietettyä pitkiä viikonloppuja veneessä kunnostus- ja ylläpitopuuhissa. Myöhemmin purjehdimme pidempiä retkiä ympäri pohjois-Itämerta. Veneöitä tulee kauden aikana yhteensä n. 60. Ensimmäiset pari kolme yötä liki 20 vuoden ikäiset vaahtomuovipatjat tuntuivat napakan kivoilta nukkua, mutta siitä eteenpäin tuntemukset muuttuivat. Myös kesäinen innokas tenniksen peluu tuntuu selässä ja olkapäässä. Pitkät purjehduslegit kaltevassa veneessä jäykistävät ja kipeyttävät paikkoja lisää, ainakin ruorimiehellä. Patja ei anna riittävää lepoa, koska jäykkä niska, selkä ja olkapäät eivät löydä mukavaa nukkumisasentoa. Patja tuntuu epämukavalta ja yöllinen pyöriminen häiritsee lepoa. Lisäksi kevään varhaisina ja syksyn myöhäisinä veneöinä kaipaisi selän alle jotain yhtä lämmintä kuin päällä oleva untuvapeitto. Mistä siis nukkumismukavuutta lisää?

Patjojen kartoitusta ja valintaa

Soitto Baltic Yachtsille antoi yhteystiedot Ab Esma Oy:öön. Soitto yhtiöön paljasti, että vaahtomuovipatjoja löytyy monta eri kovuutta ja mitään suurta mullistusta ei niissä ole tapahtunut. Samalla kävi ilmi, että yhtiö valmistaisi myös joustinpatjat mittojen mukaan perähyttiimme. Patjan jouset ovat ruostumatonta terästä ja niiden päällä on ”vaahtomuovikotelo”. Kaksi patjaa ja yksi sijauspatja (1,40 m pääpuoli, 0,90 m jalkopää ja pituus 2 m) maksaisivat yhteensä noin 750 euroa. Hinta ei kuulostanut järin kovalta. Patjoja pitäisi kuitenkin päästä kokeilemaan. Vene-lehdestä löysin Unikulman ilmoituksen, jonka otsikko kysyy ”Kuinka Sinä nukut vapaa-aikanasi?”. Unikulma tarjosi punkkaamme mittojen mukaan tehdyt joustinpatjat noin 3 000 euron yhteishintaan. Toimitusaika oli noin kuukausi. Sijauspatjaa ei suositeltu tämän patjan kanssa käytettäväksi. Futonin ja jouhipatjat sivuutimme mahdollisten kosteus- ja kuivumisongelmien sekä painon vuoksi. Muistin nähneeni lehdissä vielä jonkin erilaisen patjatyypin ilmoituksia ja pienen etsiskelyn jälkeen löysin Tempur-nimiset patjat. Patjat eivät vaikuttaneet miltä tahansa vaahtomuovipatjoilta, vaan kyseessä on NASA:n 1970-luvulla kehittämä materiaali. Alunperin se on tarkoitettu lisäämään avaruusalusten istuimien mukavuutta ja suojaamaan kehoa suuria keskipakovoimia vastaan. ”Avaruusvaahdon” massatuotanto aloitettiin vuonna 1991 Tanskassa, jolloin erinomaisesti painetta poistava patjamateriaali tuli kuluttajien saataville. Mikä parasta, patjan eri mallit löytyivät testiin. Koemakasin 15 senttimetrin Tempur Combi -patjaa paikallisessa huonekaluliikkeessä ja tunsin muutamassa minuutissa, kuinka oman kehoni lämpö alkoi vajottaa patjaa lantion ja kipeän olkapään alta. Vartalon kohoumien paine tuntui häviävän hetken kuluttua. Tämä vaihtoehto miellytti ja lisäksi uskoin voivani muotoilla patjat itse. Niinpä tilasin kaksi Tempur Combi -patjaa, 15 x 80 x 200 cm, sekä lisäksi samaan tuoteperheeseen kuuluvat muotoillut Millenniumtyynyt. Patjat maksoivat yhteensä  noin 1 600 euroa.

Poistin patjoista ensin vetoketjulla aukeavan päällystekstiilin ja sisällä oleva ohut harsokangas ratkottiin auki. Nyt paljastuneeseen Tempur-materiaaliin oli helppo piirtää tussilla vanhojen patjojen muotoiset apuviivat. Patjojen tarkka muotoon leikkaaminen sujui siististi hyvälaatuisella juuri teroitetulla keittiöveitsellä. Kolme-neljä viiltokertaa ja patjat oli siististi leikattu muotoonsa.

Uudet patjat istuvat saumattomasti ja muotoillut tyynyt tukevat selällä ja kyljellä nukkuvia.

Ei tunnu miltään

Toukokuun puolenvälin vaiheilla uudet patjat vietiin veneelle ja ensimmäiset yöt uusilla patjoilla koittivat. Ennen patjojen paikoilleen sovitusta punkan pohjalevyt rei’itettiin, jotta patjat pääsivät hengittämään alakautta. Patjat leikattiin alunperin hitusen vanhoja patjoja isommiksi ja ne istuivatkin napakasti paikalleen. Ensimmäinen yö oli hallayö, eikä pieni sähköpatteri nostanut hytin lämpöä kovinkaan korkeaksi. Veneen omaa lämppäriä ei ollut vielä koeponnistettu talven jälkeen. Aluksi avaruuspatja tuntui viileässä hytissä kovalta, mutta muutaman minuutin makoilun jälkeen tunsin vajoavani kuin lämpimään suohon. Nyt olen nukkunut uusilla patjoilla ja tyynyllä jo pitkään. Pari kertaa muistan heränneeni ja miettineeni hetken kuluttua, että ”miltäs tämä nyt oikein tuntuu, kun ei oikein tunnu missään miltään”. Ja jatkoin tyytyväisenä lämpöisiä unia. Näitä patjoja ei saa kastella ja talveksi patjat viedään veneestä lämpimään säilöön. Jos patja kuitenkin joutuu pakkaseen, siitä tulee kivikova, mutta kun sen antaa lämmetä itsekseen, on materiaali taas entisen kimmoisa. Tapasin Itämeren Portin saunassa toisella yöpymiskerrallani vanhan tuttavan, eläkkeellä olevan herrasmiehen, jolla on sataman upein mahonkipursi. Kerroin hänelle iloissani uudesta patjalöydöstä. Kuunneltuaan kokemuksiani hän totesi: – Kyllä mielestäni veneessä saa ja pitää olla vähän kurjaa, kylmää ja kosteaa. Se jotenkin kuuluu lajin luonteeseen! Hymyilin itsekseni ja päätin heti alkuviikolla tilata myös kotiin avaruuspatjat.